torsdag 31. mars 2011

Back to Bali!

Nå er dessverre ferieuka over og det er tilbake til hverdagen på Bali. I dag begynte vi med Ex.Fac, noe som faktisk virker ganske interessant. Angrer sikkert på denne uttalelsen om ca. 1 mnd. Men kan ikke akkurat si det er så veldig synd på oss, vi har tross alt "ferie" enda!

Jeg, Lotte, Marthe, Ole Martin, Christina, Stine og Ingrid tilbragte ferien vår i Ho Chi Minh City i Vietnam og i Singapore. Vi dro i full lykkerus rett etter vi var ferdig med eksamen og første stopp var Singpore. Her skulle vi bare være en natt, før turen gikk videre til Ho Chi Minh neste dag. Første inntrykk av Singapore var at det var en veldig ren og pen by, og dette inntrykket ble bare forsterket da vi kom tilbake for å tilbringe to dager etter vi hadde vært i Vietnam.

Ho Chi Minh er virkelig en stor by med millioner av mopeder. De snakker veldig dårlig engelsk og skjønner lite av kroppsspråket vårt. Selv de enkleste ting klarte de ikke å forstå , så vi møtte en del hindringer der og det ble ganske mange bomturer! F.eks da vi skulle på krigsmuseet, og de rett og slett aldri hadde hørt om "War Museum", selv om det er en av Ho Chi Minh største severdigheter Men, det er en del av sjarmen.

Første kvelden hadde vi en heidundrende eksamensfest som varte langt inn i morgentimene. Ellers var vi på besøk i en veldig sær fornøyelsespark, som vi egentlig ikke helt skjønte om hadde et tema eller om de bare ikke hadde greid å bestemme seg for noe i det hele tatt. Var som å komme tilbake til 1980, minst. Skranglete karuseller, rare statuer og kun asiatere. Vi ble en attraksjon i seg selv.

Enkelte av oss besøkte også krigsmuseet, mens noen bestemte seg for å ta seg et besøk på sykehuset etter et ublidt møte med asfalten.. Men alt i alt gikk det bra med alle sammen til slutt!

Shopping var kanskje ikke det beste i Ho Chi Minh, men vi fikk da alle med oss noen suvenirer fra det lokale markedet.
Vi har rett og slett levd luksuslivet i ferien og Vietnam er ekstremt billig! Spist mye god mat, drukket litt for mye god drikke og levd livet.

I Singapore bestemte vi oss for å bo på skikkelig luksushotell, og gleden var stor da vi oppdaget at det var dundyner og myke puter på hotellet. Dette var noe annet enn Ananda sine laken og harde puter.
Vi brukte de to dagene på å shoppe opp alle pengene vi hadde igjen og gå i Chinatown for å kikke litt. Ho Chi Minh er en by jeg anbefaler for de som har tålmodighet og er åpne for nye kulturer, der må man virkelig tilpasse seg deres livsstil! Singapore er en flott by, selv om det er litt dyrt der i forhold til andre asiatiske land.